۱۳۸۹ اسفند ۲۶, پنجشنبه

گزارشی از تظاهرات خیابانی در آلمان در اعتراض به سیاست های انرژی اتمی

دیروز 14 مارس 2011 برابر با دوشنبه 23 اسفند 1389 در شهرهای آلمان بیش از110.000 نفر برای اعتراض به سیاست های انرژی اتمی این کشور و با فریاد "نیروگاه های اتمی را فوراٌ خاموش کنید" به خیابانها آمدند. این اعتراضات خیابانی که از روز شنبۀ گذشته آغاز شده است به دنبال فاجعۀ اتمی فوکوشیما در ژاپن، که دنیا در روزهای اخیر عاجزانه شاهد آن است، میباشد. دولت محافظه کار آنگلا مرکل که چند هفته پیش با وجود اعتراض فراکسیون مخالف، تداوم کار نیروگاه های اتمی را تمدید کرده بود، پس از این واقعه با فشار مردم این کشور برای خروج از تولید برق بوسیله نیروگاه های اتمی روبرو شده است. دولت او قول داده است که وضعیت امنیتی نیروگاه‌های اتمی را با توجه به آنچه در ژاپن می‌گذرد، بازبینی کرده و حتی به زودی چند نیروگاه قدیمی را از شبکه تولید برق خارج سازد. معترضین در خیابانها اما با تنها خاموشی این نیروگاه های کهنه راضی نبوده بلکه خاموش کردن تمام نیروگاه های اتمی و به جای آن بکار گیری و احیای گستردۀ نیروگاه هایی که با کمک انرژی بادی یا خورشیدی و یا دیگر مواد بی خطرتر برای اکولوژی تولید برق میکنند، میباشند. گرداندگان این تظاهرات از مردم میخواهند برای نشان دادن اعتراض گسترده خود و رسانیدن صدای خود به گوش کنسرنهای تولید انرژی مانند ائون و ار و اِ ، دو کنسرن تولید کننده انرژی این کشور، که از نیروگاه های اتمی برای تولید برق استفاده میکنند، مصرف برق خود را از این شرکتها با شرکتهای شبکۀ تولید برق ارگانیک تعویض کنند.
دیروز در شهر مونسترنیز شاهد تظاهرات گسترده مردم این شهر بر ضد انرژی اتمی بودیم. بیش از 2000 نفر در میدان بزرگ در برابر دم این شهر گرد هم آمده و یک صدا فریاد بر آوردند نیروگاه های اتمی را فورا خاموش کنید.
همینطور در دانشگاه این شهر از جمعۀ گذشته نمایشگاه عکسی تحت عنوان 25 سال با چرنوبیل به نمایش گذاشته شده است که به دلیل فاجعه فوکوشیما استقبال ازاین نمایشگاه بسیار چشمگیر بوده است.

در این نمایشگاه 58 عکس از افرادی که به گونه ای سرنوشتشان با انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 1986 میلادی رقم خورده است، به نمایش در آمده است. پس از انفجار نیروگاه چرنوبیل و اعتراضات گسترده مردم اروپا در پی آن، فاجعه فوکوشیما در ژاپن نشان میدهد که از اهمیت حضور مردم در خیابانها واعتراض به نیروگاه های اتمی در کشورهای جهان و درخواست آنها برای خارج شدن از انرژی اتمی، کاسته نشده است. این نمایشگاه که تا روز جمعه در این شهرادامه خواهد داشت قرار است که هر هفته به شهر دیگری انتقال پیدا کند. هدف گرداندگان این نمایشگاه جلوگیری از فراموش کردن و گسترش فرهنگ به خاطر سپاری این واقعه است . آنها گوشزد میکنند که نیروگاه های اتمی بمبهای اتمی ساعتی میباشند که در شهر های اروپا و دیگر نقاط جهان در حال تیک و تاک کردن هستند و در صورت وقوع حادثه ، همانگونه که اکنون در ژاپن شاهد آنیم، قابل مهار کردن نمیباشند .

با در نظر گرفتن اینکه کشور ایران نیز مانند ژاپن کشوری زلزله خیز است فاجعۀ اخیر فوکوشیما زنگ خطری جدی در رابطه با سیاستهای اتمی رژیم ایران است که باید این کشور جدی بگیرد.

در زیر عکسهایی از تظاهرات دیروز مردم شهر مونستر در آلمان را مشاهده میکنید.

شکوفه بنایی

مونستر 15 مارس 2011


https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=bbb7eade69&view=att&th=12ebb5d0ead452ee&attid=0.3&disp=inline&zw


https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=bbb7eade69&view=att&th=12ebb61d17663ca8&attid=0.1&disp=inline&zw


https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=bbb7eade69&view=att&th=12ebb5d0ead452ee&attid=0.2&disp=inline&zw