۱۳۸۷ دی ۲۳, دوشنبه

برگزاری مراسم نودمین سالگرد قتل رزا لوکزمبورگ و کارل لیبکنشت



یکشنبه (۱۱ ژانویه) هزاران نفر در برلین برای گرامی‌داشت یاد روزا لوکزمبورگ و کارل لیبکنشت، از موسسان حزب کمونیست آلمان، در کنار بنای یادبود آنان در آرمگاه فریدریشسفلد گرد آمدند و گل‌های میخک سرخ بر روی قبر آنان نهادند.

بزرگداشت خاطره روزا لوکزمبورگ و کارل لیبکنشت به شکل سنتی هرساله در یکشنبه میانی ژانویه در آلمان برگزار می‌شود، در زمان دولت جمهوری دموکراتیک آلمان و بعد از اتحاد دو آلمان، در سال ۱۹۹۹۰میلادی. این دو رهبر سوسیالیست نود سال پیش توسط نظامیان حکومت وقت به قتل رسیدند.

در مراسم روز یکشنبه در برلین هزاران نفر، از جمله لوتر بیسکی، رهبرحزب چپ آلمان و همچنین گره گور گیزی، مسئول فراکسیون این حزب در مجلس این کشور، بودندس تاگ، شرکت داشتند. وی در این گردهمآیی اظهار داشت: «برگزاری یادبود سالانه این دو سیاستمدار به دلتنگی برای دوران جمهوری دموکراتیک آلمان ارتباطی ندارد». رهبران حزب چپ آلمان همزمان گل‌های میخک بر مزار قربانیان حکومت استالین قرار دادند. چهره پتر سودان، هنرپیشه معروف آلمان که کاندید حزب چپ برای مقام ریاست جمهوری در آلمان نیز هست، در صف طویل شرکت‌کنندگان در مراسم امروز به چشم می‌خورد.

روزا لوکزمبورگ، زن انقلابی برجسته آلمانی در بیست و پنجم دسامبر سال ۱۸۷۰ میلادی به عنوان جوانترین فرزند، از مجموع پنج کودک یک خانواده یهودی چوب فروش در شهر زاموش لهستان بدنیا آمد. لهستان در آن تاریخ به روسیه متعلق بود. برخی، تاریخ تولد او را روز پنجم مارس ۱۸۷۱ یاد کرده‌اند.

روزا لوکزمبورگ (راست) و کارل لیبکنشت


روزا لوکزمبورگ به همراه خانواده به ورشو و در آنجا به دبیرستان دخترانه رفت. بعد از اتمام دبیرستان به حزب کارگر لهستان روی آورد. ۱۸ ساله بود که به دلیل تعقیب سیاسی از سوی دولت وقت به سویس گریخت. او در دانشگاه زوریخ در رشته ‌های فلسفه، علوم انسانی، سیاست و علوم اقتصادی به تحصیلات خود ادامه داد. تأثیرات او به عنوان تئوریسین سوسیال دموکراسی و مارکسیسم و مخالف با نظامی‌گری بر جنبش سوسیال دموکراسی آلمان برجسته است.

روزا لوکزمبورگ در ۱۸۹۸ با گوستاو لوبک ازدواج و آلمان را برای زندگی انتخاب کرد. وی بلافاصله به عضویت حزب سوسیال دموکرات آن زمان آلمان در آمد و بعدها یکی از اعضای جناح چپ این حزب محسوب می‌شد. روزا لوکزمبورگ به همراه کارل لیبکنشت در مخالفت با جنگ جهانی اول گروه بین المللی اسپارتاکوس را بوجود آورد. او به عنوان یک نویسنده سیاسی نیز تعداد زیادی مقاله‌های انتقادی و تحلیل‌های اقتصادی از خود برجای گذاشته است که از جمله در روزنامه «لایپزیکر فولکس تسایتونگ» به چاپ رسیدند. او حتی در دوران زندان تا سال ۱۹۱۸و در طی قیام بزرگ مردمی معروف به "انقلاب نوامبر" به نوشتن در روزنامه‌ «پرچم سرخ»، که به عنوان اولین زن خود ناشرش بود، ادامه داد.

روزا لوکزمبورگ یکی از فعالان سیاسی بود که در اول ژانویه ۱۹۱۹ حزب کمونیست آلمان را بنیان نهادند. مرام‌نامه این حزب توسط وی به رشته تحریر درآورد. بعد از شکست قیام اسپارتاکوس، روزا لوکزمبورگ به همراه کارل لیبکنشت، همرزم خود، در پانزدهم ژانویه به طر فجیعی بدست سربازان به قتل رسید.

آثار تئوریک و تأثیرات فعالیت عملی او در راه جنبش سوسیالیسم، همبستگی بین المللی و طبقه کارگر، علیه جنگ و میلیتاریسم از مرزهای آلمان بسیار فراتر رفت. تا به امروز نیز روزا لوکزمبورگ به عنوان یکی از معروف‌ترین چهره‌های زنان سیاستمدار آلمان شناخته شده است.

شیرین جزایری

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3936611,00.html