۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

اهواز: 15 قتل ناموسی در یک سال





عکس از ایسنا
عکس از ایسنا
48 درصد از قتل‌های استان خوزستان به دلیل مسائل ناموسی اتفاق می‌افتد.

مردمک

یک مقام قضایی در خوزستان می‌گوید در طول سال هشتاد و هشت، 65 مورد قتل در شهرستان اهواز گزارش شده است که 26 نفر از مقتولان زن بوده‌اند و 15 نفر از زنان به دلیل مسائل ناموسی به قتل رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مجتبی برهانی، بازپرس شعبه ویژه قتل اهواز، پنجم خرداد، در تشریح علل قتل‌های صورت گرفته در اهواز تاکید کرد که در بیشتر قتل‌ها به‌ویژه قتل‌های ناموسی، قاتل به دلیل نداشتن اعتماد به قانون یا تسیلم نبودن در برابر حكم قانون به صورت خودسرانه عمل کرده است.

قتل ناموسی، ارتکاب جنایت و قتل زن درخانواده توسط مردان خویشاوند وی است. علت قتل‌های ناموسی غالبا لکه دار شدن شرافت خانواده از طرف زنان عنوان می‌شود.

خودداری ازازدواج اجباری، مورد تجاوز جنسی قرار داشتن، طلاق، رابطه با جنس مخالف و زنا از دلایلی است که موجب می‌شود زنان قربانی قتل‌های ناموسی باشند.

قتل‌های ناموسی از مصادیق خشونت علیه زنان به‌شمار می‌رود و آمارهای صندوق جمعیت سازمان ملل نشان می‌دهد که سالیانه 5 هزار زن در سطح جهان قربانی قتل‌های ناموسی می‌شوند.

24.5درصد از قتل‌هایی كه در سال 88 در شهر اهواز اتفاق افتاده ناموسی بوده كه شمار آن نسبت به سال 84 كه میزان قتل‌های ناموسی در اهواز 35 درصد بوده، كاهش یافته است.

تعداد قتل‌های رخ داده در شهر اهواز در سال 88 نسبت به سال 86 نیز 20 درصد كاهش یافته است. درعین حال 51 درصد از قتل‌های صورت گرفته در سال 88 در اهواز با سلاح گرم صورت گرفته است.

مقامات قضایی در اهواز ریشه قتل‌های ناموسی در این منطقه را مسائل فرهنگی و برخی آداب و رسوم رایج در این منطقه ارزیابی می‌کنند.

به گفته آقای برهانی، در بیشتر قتل‌هایی كه در اهواز اتفاق می‌افتد، مسایل فرهنگی دخالت دارد و اگر برخی فرهنگ‌ها و آداب و رسوم تعدیل یا ممنوع شود آمار قتل‌ها نیز كاهش می‌یابد.

معضل وقوع قتل‌های ناموسی در استان خوزستان غالبا با توجه آداب و رسوم رایج در این منطقه صورت می‌گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی خوزستان، دی ماه 88 اعلام کرد که 48 درصد از قتل‌های استان خوزستان به دلیل مسائل ناموسی اتفاق می‌افتد.

به گفته رئیس دادگستری استان خوزستان، وقوع قتل‌های ناموسی در این استان خوزستان به یك مشكل جدی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفری با تاکید بر موضوع قتل‌های ناموسی در استان خوزستان گفت که وقوع قتل‌های ناموسی به عنوان یك مشكل جدی در این استان هنوز مهار نشده است، چرا كه ریشه‌های آن در اجتماع نهادینه شده است.

با توجه به ریشه‌های فرهنگی مردم این منطقه، با وقوع یک قتل ناموسی فراد شاكی انتظار دارند قانون طبق سلیقه آنها عمل كند و حكم قصاص قاتل را صادر کند؛ در غیر اینصورت خانواده‌ شاکی خودسرانه عمل می‌كنند.

پایبندی به سنت‌هایی چون ازدواج‌های فامیلی( ازدواج اجباری دخترعمو و پسر عمو) و سوء ظن میان اقوام عشایر در استان خوزستان علت اصلی قتل‌های ناموسی محسوب می‌شود.

با توجه به ریشه فرهنگی این قبیل سنت‌ها مقامات قضایی استان رهنمودهای فرهنگی روسای قبایل و ائمه جماعت را در کاهش قتل‌های ناموسی موثر ارزیابی می‌کنند.

در اغلب قتل‌های صورت گرفته خانواده مقتول با توجه به عدم اعتماد کافی به قانون، احکام صادره را ناعادلانه ارزیابی کرده و خودسرانه به خون‌خواهی مقتول بر می‌خیزند.

این درحالی‌است که وزیر دادگستری دی ماه سال گذشته خواستار تصمیم قاطعانه دستگاه قضایی خوزستان در زمینه قتل‌های ناموسی اتفاق افتاده در این استان شده است.

مردمک