۱۳۸۷ دی ۲۰, جمعه

کمپین یک میلیون امضاء برندۀ جایزۀ سیمون دو بووار

رادیو فرانسه - جایزه سیمون دو بووار دو سال است که در روز نهم ژانویه، روز سالگرد تولد این نویسندۀ بزرگ فرانسوی و نظریه پرداز دفاع از حقوق زنان، به یک شخصیت یا نهادی که در راه دفاع از حقوق زنان تلاش می کند اهدا می شود.
خانم جولیا کریستوا ، نویسنده و روانکاو معروف فرانسوی که بنیانگذار و رئیس هیأت داوران این جایزه است در گفتگویی با رادیوی ما در بارۀ جایزۀ امسال گفته است

"سیمون دو بوار دنبالۀ مبارزۀ زنان را که دو قرن است ادامه دارد در دست گرفت . سیمون دو بوار با کتابش "جنس دوم"، که شهرتی جهانی دارد، انقلابی در این جنبش بوجود آورد. هیات داوران این جایزه که حدود بیست شخصیت جهانی را در برمی گیرد و چندین زن و مرد نویسنده، جامعه شناس، فیلسوف، روزنامه نگار و سیاستمدار در آن شرکت دارند امسال خواسته اند بر این نکته انگشت بگذارند که مبارزه برای حقوق زنان تنها مسئلۀ زنان فرانسوی، اروپایی و غربی نیست بلکه زنان را در تقریباً سراسر جهان به خود جلب کرده است. سال گذشته این چایزه به تسلیمه نسرین که تحت تعقیب و آزار است داده شد.امسال ما سخت تحت تأثیر جسارت زنان ایرانی و بدیع بودن شکل مبارزه اشان قرار گرفتیم. این جنبش کار مهمی را در جهت توضیح معنا و ماهیت حقوق بشر و حقوق زنان به خود زنان انجام می دهدو آن ها را تشویق می کند که علیه تضعیقات مبارزه کنند. کمپین یک میلیون امضاء جنبش بدیع و تازه ایست چون بر محور یک زن پیشرو و مشهور شکل نگرفته است بلکه جنبش وسیع است زیرا زنانی که در آن فعال هستندبه دیدار زنان دیگر می روند، با آن ها بحث می کنند ، خانه به خانه سر می زنند و حقوق زنان را تک به تک به آن ها توضیح می دهند. از این طریق و از راه اینترنت یک شبکۀ وسیع فکری بوجود می آورند که همنوع زنی را ، از اقشار کم درآمد گرفته تا زنان مرفه، در بر می گیرد و این دقیقاً با روح کار سیمون دو بووار همخوانی دارد. ما با اهدای این جایزه می خواهیم این زنان را تشویق کنیم و علاقه ، عشق و همبستگی خود را به آنها نشان دهیم".


۱۳۸۷ دی ۱۸, چهارشنبه

هم قربانی تجاوز، هم قربانی خانواده



مقامهای محلی در ولایت بامیان در مرکز افغانستان می گویند دختری که در پی تجاوز جنسی باردار شده بود، با تیغ ریش تراشی شکمش دریده و کودکش بیرون آورده شده است.این مقامها می گویند این دختر ۱۴ سال دارد و راننده ای که در ساختن ساختمان یک مکتب (مدرسه) کار می کرد، او را مورد تجاوز قرار داده بود. مسئولان بیمارستان بامیان می گویند برادر و مادر این دختر با تیغ ریش تراشی شکم این دختر را در ولسوالی یکاولنگ مورد عمل جراحی خانگی قرار دادند و کودک او را بیرون آوردند. پزشکان می گویند شکم این دختر به شدت عفونی شده و زندگی او را با خطر جدی مواجه کرده است. غلام محمد نادر، یکی از پزشکان بیمارستان بامیان گفت: "هشت روز پیش مادر و برادرش او را به گاوخانه (طویله) می برند، به زور او را می خوابانند. بدون این که داروی بیهوشی به وی بدهند، شکم او را با تیغ های ریش تراشی می درند."

آقای نادر افزود: "به گفته دختر، مادر و برادر او کودک را در گاوخانه یا جایی دیگر دفن می کنند و این دختر سه تا چهار روز را در همین حالت در خانه می ماند. پس از آن که پدرش آگاه می شود او را به بهانه سگ گزیدگی به شفاخانه (بیمارستان) می برد تا ساکنان محل از این قضیه آگاه نشوند." آقای نادر به نقل از این دختر می گوید مادر و برادرش پس از بیرون آوردن کودک از شکم او شکم او را به گونه غیرفنی با "تار و سوزن لحاف دوزی" دوختند. این پزشک بیمارستان بامیان گفت که در حال حاضر این دختر در وضعیت بد صحی قرار دارد و اگر عفونت زخم شکم او درمان نشود، با خطر مرگ روبرو می شود.

دکتر نادر گفت: "شکم او را خیلی بیرحمانه پاره کرده اند، شاید مثانه او هم سوراخ شده باشد. محلی که از سوی خانواده او جراحی شده، عفونی شده است، حالتش خوب نیست، اگر عفونت او کنترل نشود و انتشار یابد، خطر مرگ او را تهدید می کند." حبیبه سرابی، والی بامیان می گوید فردی که متهم به تجاوز است، بازداشت شده و ماموران پلیس موظف شده اند که برادر و مادر این دختر را نیز بازداشت کنند. در چند ماه اخیر موارد تجاوز جنسی به ویژه علیه کودکان در افغانستان افزایش یافته و موضوعی داغ مبدل شده است.

هفته پیش دادگاه عالی افغانستان در کابل اعلام کرد که وظایف سه قاضی را در شمال این کشور به دلیل تبرئه متهمان تجاوز به یک دختر خردسال، به حالت تعلیق درآورده اند. پیش از این نیز، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان با اظهار نگرانی از افزایش موارد تجاوز جنسی به کودکان، از دادگاه های کشور خواسته بود که عاملان تجاوز جنسی به کودکان را به مجازات شدیدی محکوم کنند.

مسائل ناموسی در افغانستان از موارد به شدت حساسیت برانگیز است. تجاوز به دختران و زنان، تجاوز به غرور و عزت خانواده های آنان دانسته می شود. به همین دلیل خانواده های افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند، تلاش می کنند موضوع را به نحوی پنهان کنند. سقط جنین، فرار از خانه و مواجه شدن با سرنوشت این دختر بامیانی از گزینه های احتمالی است که در برابر دختران و زنانی که مورد تجاوز قرار می گیرند، قرار دارد. حتی بعضی از مردم می گویند در برخی موارد مرگهای مشکوک دختران و زنان در برخی از مناطق افغانستان احتمالاً ریشه در مسائل ناموسی دارد.

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2009/01/090107_a-bamian-rape.shtml