۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

دریافت جایزه «شهامت» آنا پولیتکووسکایا در لندن

کمپین یک میلیون امضاء برنده دو جایزه شد

کمپین یک میلیون امضاء، برنده جوایز «صدای آزادی» موسسه دای کوادریج (آلمان) و «شهامت» آنا پولیتکووسکایا (در بریتانیا) شد.

جایزه «صدای آزادی»، برای مبارزه در راه تغییر قوانین تبعیض‌آمیز به نفع زنان در ایران، به این کمپین اهدا شده است.

در مراسم اعطای این جایزه، رضوان مقدم از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، فریبا داوودی مهاجر فعال حوزه زنان و ژاله گوهری حضور داشتند.


این کمپین روز گذشته نیز موفق به دریافت جایزه «شهامت» آنا پولیتکووسکایا در لندن شد.

بنیاد «کمک به همه زنان در جنگ»، این جایزه را به خاطر قدردانی از «شجاعت و پایداری» کمپین یک میلیون امضاء در دفاع از حقوق زنان در ایران اعطا کرده است.

به گزارش روبترز، مارینا کاتزاروا بنیانگذار این نهاد فعال در امور حقوق بشر گفته که این جایزه به خاطر «شجاعتی» که اعضای این کمپین در جهت تغییر قوانین از خود نشان داده‌اند به آنها اهدا شده است.

کمپین یک میلیون امضاء پیش‌تر برنده جوایز سیمون دوبووآر با عنوان «برای رهایی زنان» در سال ۲۰۰۹ و «جایزه سراسری حقوق زنان» بنیاد فمینیستی مجوریتی شده بود.

کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، حرکت جمعی از زنان ایرانی است که از شهریور ماه ۱۳۸۵ آغاز شده و هدف از آن «ارتقاء برابری جنسیتی در قوانین جمهوری اسلامی» است.

بنیاد «کمک به همه زنان در جنگ»، جایزه خود را به خاطر قدردانی از «شجاعت و پایداری» کمپین یک میلیون امضاء در دفاع از حقوق زنان در ایران اعطا کرده است

تارنمای «تغییر برای برابری»، پایگاه خبری کمپین یک میلیون امضاء در تهران نیز سال ۲۰۰۸ برنده جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز در مسابقه سالانه رادیو آلمان شده بود.

در سال‌های اخیر، برخی از اعضای این کمپین با دستگیری و محکومیت‌های قضایی از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند.

در سه سال گذشته، ۵۰ نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضاء بازداشت شده‌اند. سه نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده‌اند و نزدیک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

پنج سال و شش ماه حبس تعلیقی مجموعه احکامی است که تا کنون برای فعالان کمپین صادر شده و تعدادی از پرونده‌ها نیز در انتظار تشکیل دادگاه یا صدور حکم هستند.

اعضای کمپین در سه سال گذشته در مجموع ۲۷۳ روز در بازداشتگاه‌های وزرا، گیشا، بند ۲۰۹ و بند عمومی زندان اوین به سر برده‌اند.

رادیو زمانه

۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

کمپین یک میلیون امضا برنده جایزه «کوادریگا» آلمان

http://www.campaignforequality.info/IMG/jpg/kaliforna.jpg


رادیو زمانه: کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز برنده جایزه «کوادریگا» در آلمان شد.

این جایزه هر سال همزمان با سالگرد اتحاد دو آلمان، به نهادها، جنبش‌ها و یا افرادی که در راه همبستگی و اتحاد مردم تلاش کرده‌اند، اهدا می‌شود.

رضوان مقدم فعال حقوق زن و از اعضای کمپین یک میلیون امضا، سوم اکتبر برابر با ۱۱ مهر ماه، جایزه کوادریگا را دریافت می‌کند.

کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز، حرکت جمعی از زنان ایرانی است که از شهریور ماه ۱۳۸۵ آغاز شده و هدف از آن «ارتقاء برابری جنسیتی در قوانین جمهوری اسلامی» است.

نام این جایزه «کوادریگا» اشاره به نماد چهارگانه‌ای است که در بالای دروازه براندنبورگ در مرز سابق دو برلین شرقی و غربی قرار دارد و این دروازه از پس از فروریزی دیوار برلین به نماد اتحاد دو آلمان تبدیل شده‌است.

کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در ژانویه ۲۰۰۹ نیز جایزه سیمون دووبوار را در فرانسه از آن خود کرد.این جایزه به خاطر «جسارت زنان ایرانی و بدیع بودن شکل مبارزه‌شان» به این کمپین اهدا شد.

تارنمای «تغییر برای برابری»، پایگاه خبری کمپین یک میلیون امضا در تهران نیز در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز در مسابقه سالانه رادیو آلمان شد.

جایزه بنیاد فمینیستی مجوریتی از دیگر جوایزی است که این کمپین از آن خود کرده‌است. این بنیاد که در آمریکا مستقر است، آوریل ۲۰۰۹ «جایزه سراسری زنان» خود را به کمپین یک میلیون امضاء در ایران اهدا کرد.

در هفدهمین دوره‏ مراسم اهدای جوایز سال «آزادی بیان» از سوی سازمان گزارش‏گران بدون مرز هم، تارنمای تغییر برای برابری، به عنوان یکی از نامزدهای بخش وبلاگ‌ها مطرح شد.

این کمپین هم اکنون نامزد جایزه سالانه مجله گلمور نیز است. این نشریه آمریکایی سالانه به یک سری از زنان موفق و همچنین گروههایی که برای احقاق حقوق زنان در کشورهای دیگر فعالیت میکنند را کاندید اهدای جایزه خود می‌کند.

در سال‌های اخیر، برخی از اعضای این کمپین با دستگیری و محکومیت‌های قضایی از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند.

در سه سال گذشته ۵۰ نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شده‌اند.۳ نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده‌اند و نزدیک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

۵ سال و شش ماه حبس تعلیقی مجموعه احکامی است که تا کنون برای فعالان کمپین صادر شده و تعدادی از پرونده‌ها نیز در انتظار تشکیل دادگاه یا صدور حکم هستند. اعضای کمپین در سه سالگذشته در مجموع ۲۷۳ روز در بازداشتگاه‌های وزرا، گیشا، بند ۲۰۹ و بند عمومی زندان اوین به سر برده‌اند.