۱۳۸۷ دی ۳, سه‌شنبه

قتل ناموسی در هامبورگ

در شهر هامبورگ محاکمه جنایت کاری که خواهر شانزده ساله خود مرسال را به قتل رسانیده است ، آغاز شد. مرسال دختر افغانی که با خانواده خود در هامبورگ زندگی می کرد ، دوست داشت مانند تمام دیگر دوستان خود آزاد و عادی زندگی کند، مانند آنها لباس بپوشد، مانند آنها خود را آرایش کند و گاهی با آنها برای رقصیدن به دیسکوتک برود. اما خانواده او موافق با این طرز فکر او نبودند و مرسال را تحت فشار گذاشته و میزدند. او بارها بخاطر اعمال خشونت از طرف پدر و برادر خود به مرکز حمایت از کودکان و نوجوانان پناه برده بود و هر بار با فشار خانواده دوباره به خانه بازگشته بود. تا اینکه او نیمه شب 15 می 2008 بوسیله برادر خود احمد با بیش از 20 ضربه چاقو به قتل رسید. به گفته کسانی که او را میشناخته اند مرسال دختری خنده رو ، فعال و دانش آموز خوبی بوده و برای آینده خود نقشه های فراوانی داشته است.


http://www.spiegel.de/img/0,1020,1186742,00.jpg

طبق گزارش اداره آگاهی آلمان درسال 2006، از ژانویه 1996 تا جولای 2005 در آلمان 55 سوء قصد به اصطلاح ناموسی اتفاق افتاده است که 70 قربانی در پی داشته است. به عبارتی در هر سوء قصد بیش از یک نفر مجروح و یا به قتل رسیده است. 48 تن از قربانیان این جرایم زن و 22 تن مرد بوده اند. از میان این قربانیان 36 زن و 12 مرد به قتل رسیده اند. متهمان و قربانیان این جرایم اکثراً بزرگسال بوده اند. قربانیان مرد معمولا مسئولان بی آبرویی بوده یعنی دوستان زنان و یا دختران بوده اند. 36 نفر از 70 متهمین این جرایم ترک تبار، شش تن یوگسلاو و 18 تن دیگر آلمانی بوده اند. بر اساس پژوهش اداره آگاهی قتل های ناموسی پدیده ای در میان خانواده های مهاجر است و بیشتر در شهرهای بزرگ و درمناطقی که عمدتا مسلمان نشین هستند به کرات روی می دهد. روش قتل ناموسی در بین ترکها بدین ترتیب است که قاتل را از بین پسران زیر 18 سال خانواده انتخاب می کنند. بدین ترتیب تحت عنوان قتل کودکان طبق قوانین آلمان تنها به چند سال زندان محکوم شوند و دوباره به خانواده باز می گردند. لذا عمدتا این برادران زیر 18 سال هستند که قاتلین خواهران خود می شوند.

باید توجه داشت که بعضی از گرو ه های ترک ، معمولا دختران کم سن خود را به ترکیه نزد پدر و مادر بزرگ ها می فرستند و غالبا در آنجا هم ازدواج کرده و با شوهران خود باز می گردند و گاهی هم باز نمی گردند. دخترانی که به این شیوه ازدواج می کنند بعد از بازگشت ، دچار مشکلات بسیاری هستند.

در گزارش اداره آگاهی رفتار به اصطلاح نادرست از طرف زنان که باعث سوءقصد به جان آنها می شود عبارتند از: از دست دادن پرده بکارت قبل از ازدواج، داشتن ارتباط بدون ازدواج با مرد و یا ارتباطی که خانواده با آن موافق نیست ، به خطر انداختن نقش مرد به عنوان نان آور و حافظ خانواده هنگامی که زن در خارج از خانه به کار مشغول و مرد بیکار است، سرپیچی از ازدواج اجباری و رویگردانیدن ازآداب و سنن کشور مادری و اعتقاد به ارزشهای زندگی غربی و بکار بردن آنها ، جدایی یا قصد جدایی از همسر و احتمالا جدا کردن فرزند از پدر( که بیشتر خاص آلمانی ها است و ناموس به آن معنا در بین آنها بار فرهنگی و حیثیتی ندارد بدلیل تاکید قوا نین بر آزادی ها و مسئو لیت های فردی) به طور کل انگیزه آلمانی ها به طور مستقیم به انگیزه های ناموسی ربط پیدا نمی کند به آن معنا که در بین مسلمان ها رایج است.

نکته جالب توجه در این آمار این است که 36 مورد از 70 مورد را ترک ها و تنها 18 مورد را آلمانی ها مرتکب شده اند. در حالیکه ترکها چیزی حدود 3 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیون نفر ی آلمان را تشکیل می دهند . این آمار بالا در بین مسلمان ها ، بحث های جدی را در آلمان در حوزه چگونگی اینتگراسیون ( تطبیق) مسلمان با جامعه مدرن دامن زده است.

گزارش از شکوفه بنایی

هیچ نظری موجود نیست: